Språk
Valuta

FAQ

Vanliga frågor & svar

På denna sida ges svar på de vanligaste frågorna vår kundtjänst får på Strömshaga.

För privatpersoner

Kan jag handla direkt via er?

Som privatperson kan du inte handla direkt av oss. Vi säljer endast till registrerade återförsäljare. Besök sidan Hitta butik för att hitta din närmaste återförsäljare.

Hur får jag tag i era artiklar?

Besök sidan Hitta butik för att hitta din närmaste återförsäljare. Där listar vi både fysiska butiker och webbutiker. Utbudet kan variera hos våra återförsäljare så hör av dig till respektive butik om deras sortiment för att se om de har produkten du letar efter.


Letar du efter en specifik produkt föreslår vi att du Googlar på artikelnumret eller produktnamnet + Strömshaga för att enkelt hitta webbutiker med varan i sortiment.

Jag kan inte hitta artikeln jag önskar hos någon av era återförsäljare. Varför?

Det kan vara så att produkten är en nyhet som ännu inte kommit in hos våra återförsäljare, men den kan också vara slutsåld eller utgått ur vårt sortiment. Kontakta oss om du inte hittar varan så ska vi försöka hjälpa dig.

Jag har en produkt från Strömshaga som jag vill reklamera. Hur går jag tillväga?

Eventuella reklamationer går alltid genom den butik eller webshop du köpt produkten av. Hör av dig till dem så guidar de dig vidare.

Vilka öppettider har er outlet?

Här hittar du aktuell information om när Strömshaga Outlet är öppen.

Beställningar

På vilka sätt kan jag lägga min beställning?

Vi rekommenderar att ni alltid lägger er order via vår webshop, stromshaga.se. Detta gäller även kompletteringsordrar. Där ser ni aktuell leveransstatus per artikel. Upplever ni problem med detta kan ni maila oss på order@stromshaga.se eller ringa 031 - 700 130.

Kan vi få mängdrabatt?

Vi erbjuder 10% rabatt per artikel vid merköp. Vanligtvis gäller rabatten förpackningsantalet gånger 3 eller 4. Aktuell rabatt per artikel ser du som inloggad återförsäljare.

Reklamationer

Hur går jag tillväga om jag vill reklamera?

Eventuella reklamationer måste vara oss tillhanda inom 8 dagar efter mottagandet av varorna. För att informera om att ni önskar göra en reklamation mailar ni till reklamation@stromshaga.se. Ange REKLAMATION i ämnesraden.


Följande information behöver finnas med i mailet:

- Artikelnummer

- Antal

- En beskrivning av problemet.

- Bifogade bilder på de artiklar du önskar reklamera.

- Skriv gärna om några av artiklarna kan säljas till rabatterat pris.


När vi mottagit ert mail återkommer vi med hur vi går vidare i ärendet. Kanske har vi ytterligare frågor eller så skapas en kreditfaktura. Vi avgör också om vi tar tillbaka artiklarna i retur.

Leverans

Vad har ni för leveranstid?

Som inloggad återförsäljare visas aktuell lagerstatus per produkt. Lagerstatusen I lager betyder att vi har produkten på lager och att den då finns för omgående leverans. Besök kategorin I lager för att visa alla produkter i lager. Övriga lagerstatusar är Beräknad inleverans och Slut i lager.

Om beräknad leveranstid

En produkt har lagerstatusen Beräknad inleverans betyder att det är det uppskattade datumet då produkten kommer in på vårt huvudlager för att sedan skickas ut till våra återförsäljare.

Vad betyder det om en produkt är Slut i lager?

Om en produkt har lagerstatus Slut i lager innebär det att artikeln är slut hos oss. Eventuellt kan produkten ligga på order hos leverantören och att den ännu inte fått en beräknad inleverans. Alternativet är att en produkt har sålt slut och utgått ur sortimentet. Kontakta oss på order@stromshaga.se för mer info.

Frakt

Vad får jag betala för frakt?

Fraktkostnad tillkommer alltid.


Inom Sverige betalar ni 8% respektive 10% av leveransens värde i frakt beroende på postnummer, dock minst 350 SEK i frakt per begärt leveranstillfälle. Order över 15 000 SEK för svenska kunder ger halva fraktkostnaden.


Som ett exempel innebär det att vid en order med ett värde på 4 400 SEK (exkl moms) blir frakten procentuell.

- 8% i fraktkostnad gäller för postnummer som börjar på 10-61 samt 63-82.

- 10% i fraktkostnad gäller för postnummer som börjar på 62 samt 83-98.


Till Finland samt Tyskland är fraktkostnaden 8% av leveransens värde (minsta kostnad 50 EUR). Order över 1500 EUR ger halva fraktkostnaden.


Till länder inom EU är fraktkostnaden 10-15% av leveransens värde beroende på volym och ort. Minsta kostnad 60 EUR.


Till länder utanför EU baseras fraktkostnaden på sändningens volymstorlek. Det tilkommer även en införtullningskostnad motsvarande 30 EUR.


Om order från länder utanför Sverige läggs i annan valuta än EUR  är det faktisk fraktkostnad som gäller.


Vid valet av telefonavisering har kunden möjlighet att välja dag och tid för leverans hos DHL. Då tillkommer en kostnad på 125 SEK.

Finns fraktfri gräns?

Nej, i dagsläget har vi inte någon fraktfri gräns. Halv frakt (4%) gäller vid order över 15 000 SEK.

Varför får jag betala frakt på restorder?

Då vi använder oss av procentuell frakt tillkommer det frakt även på restorder.

Restorder

Jag har produkter på rest. Vad händer med dem, när skickas de ut?

Om det finns rest kvar efter leverans på order skickas denna rest ut när varorna kommit till vårt huvudlager. Vi försöker att kontakta er innan restleverans men detta är inte alltid möjligt. Meddela oss gärna om ni har speciella önskemål om detta.


Vi förbehåller oss rätten att inte leverera restorder till ett värde som understiger 2000 SEK (250 EUR).

Hur gör jag om jag vill komplettera en restorder?

Det bästa är att lägga en ny order i här på hemsidan. Då kommer denna skickas tillsammans med er restorder. Använd gärna fältet orderinformation när ni lägger ordern om ni har speciella önskemål. För att se alla artiklar i lager se kategorin I lager.

Betalning

Vilka betalsätt erbjuder ni?

För skandinaviska och tyska kunder skickas varorna mot faktura om kreditvärdighet uppfyllts. I annat fall gäller förskottsbetalning. En kreditupplysning kommer tas på ert företag vid nykundsansökan samt om det anses nödvändigt vid senare tillfälle.


Fakturan mailas till den mailadress som anges vid registreringen om ni inte bett om något annat. Önskar ni pappersfaktura tillkommer en fakturaavgift på 39 SEK.


- 20 dagars kredit netto lämnas efter godkänd kreditprövning i annat fall tillämpas förskottsfaktura.

- Efterkravsavgift debiteras i de fall det tillämpas.

- Dröjsmålsränta: 18% samt påminnelseavgift 60 kr.

- Alla priser på hemsidan är exkl. moms.

Återförsäljare

Hur blir jag återförsäljare till Strömshaga?

Ansök om att bli återförsäljare här. Fyll i formuläret med all information så återkopplar vi till er så snart som möjligt om ni blir godkända som återförsäljare eller ej. Under tiden kan ni kika runt på hemsidan men utan att se pris och lagerstatus.


På grund av många ansökningar kan svar dröja upp till 7 dagar, vi ber om ert överseende gällande detta.

Hur får jag tag på era bilder och hur får jag använda dem?

Ni hittar alla våra bilder fria att använda i vår bildbank. Alla dessa bilder tillhör Strömshaga AB men får användas i reklam och marknadsföring av Strömshagas produkter.


Om ni vill ha bilder på specifika produkter rekommenderar vi er att klicka på Photostream på vår profil på Flickr och sedan söka på artikelnumret med hjälp av förstoringsglaset längst ut till höger. Då får ni upp alla bilder kopplade till produkten, både frilagda produktbilder och miljöbilder. Ni kan sedan ladda ner bilderna i önskat format. Produktbilderna har transparent bakgrund och filformatet är png. De har inte vit, grå eller svart bakgrund som det kan verka i webbläsaren. Miljöbilderna har filformatet tiff.


Självklart kan ni också spara ner bilderna på vår hemsida. Bilderna kommer då att sparas ner som jpg. eller webp. Filformatet webp. är ett nytt standardformat för vissa webbläsare. Får du webp-format men önskar jpg rekommenderar vi att ni använder en annan webbläsare.


Många frågar om de får använda våra bilder vi postar på Instagram/Facebook. I våra sociala medier använder vi både våra egna bilder och re-postar kunders och privatpersoners bilder. Bäst är att se om bilden finns i vår bildbank eller skriva ett meddelande till oss för att höra om ni får använda bilden på era konton.

Fick du svar på din fråga?

Om inte, så är du varmt välkommen att kontakta oss:

order@stromshaga.se

0302-700 130


Strömshagas kundtjänst är öppen måndag till fredag 9:00 - 13:00